Organization of independent work in the training of future teachers of musical art: modern challenges and realities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34142/27091805.2023.4.01.05

Keywords:

independent work, future music teachers, digitalization, principles, success factor, model

Abstract

The purpose of the article is to determine the most effective model of building a systematic organization of independent work of future music teachers during their professional training.

Methods and methodology . The research is based on the leading positions of scientists regarding the organization of independent work in the preparation of future teachers of musical art based on the principles of a comprehensive approach.

The scientific novelty of the article lies in reflecting the concept of implementation and the main requirements for the implementation of independent work of students of art specialties in the process of their professional training. Recommendations are given on the use of the time budget for independent work by future music teachers; some aspects of digitalization of independent work are highlighted.

Results . Updating attention to the main steps of organizing the independent work of future music teachers during their professional training. The principles of goal-setting, individualization, gradualism and systematicity, activity, control and feedback, use of modern technological means are highlighted as key in solving the issue of organizing students' independent work. Its types, forms and methods are analyzed. Attention is drawn to the modern teacher's understanding of his own role in the successful implementation of independent work by the student, as a consultant, facilitator , coach . The success factors of organizing independent work have been determined: self-motivation , time management, goal setting, constant practice and training, self-organization and support. An attempt was made to outline a modern model of organizing independent work for the effective implementation of the educational process in the preparation of future music teachers, which includes: design and planning, interactivity and the use of information and communication technologies, the formation of creative activity, independent research and collective participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tetiana Rastruba, Nizhyn Mykola Gogol State University

    Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, associate professor of the department 
    of vocal and choral skills

    Nizhyn, Ukraine

References

Vasilyeva, O. (2020). The Influence of National Ideas of T. Shevchenko on the Ukrainian Choral Culture of the Late XIX – Early XX Centuries. Professional Art Education, 1(1), 4-9. https://doi.org/10.34142/27091805.2020.1.01.01

Smyrnova С. (2020). Specificity of Students’ Creative Self-Expression in the Process of Conductor-Choral Education. Professional Art Education, 1(1), 10-16. https://doi.org/10.34142/27091805.2020.1.01.02

Vasilyeva, O., & Sokolova, A. (2021). Specificity of Teaching Conductors and Choral Disciplines in the Training of Future Teachers of Music Art. Professional Art Education, 2(1), 45-51. https://doi.org/10.34142/27091805.2021.2.01.06

Loshkov, Y. (2021). Sociocultural processes of transformation modern music education in Ukraine. Professional Art Education, 2(2), 22-30. https://doi.org/10.34142/27091805.2021.2.02.03

Антонюк, В. (1999). Формування індивідуального виконавського стилю: культурно-антропологічний аспект: наукове дослідження. Українська ідея.

Буряк, В. К. (2001). Самостійна робота як вид навчальної діяльності школяра. Рідна школа, (9), 49–51.

Гусейнова, Л. В. (2017). Теоретична концептуалізація процесу формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до інструментально-виконавської діяльності. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер. Психолого-педагогічні науки, (1), 31–37.

Демченко, О. (2006). Реалізація основних підходів, методів та форм організації самостійної роботи у сучасній педагогічній практиці. Рідна школа, (7), 19–22.

Костенко, Л. (1998). Педагогічні умови організації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх вчителів музики : автореф. дис. … канд. : 13.00.01. Київ.

Король, В. М., Мусієнко, В., Токова, Н. Т. (Ред.). (2003). Організація самостійної роботи студентів. Черкаси: Вид-во ЧДУ, 216 с.

Луценко, В. (2002). Організація самостійної роботи студентів в умовах особистісно-орієнтованого навчання [Неопубл. автореф. автореф. дис. канд. пед. наук.]. Харк. держ. пед. унів. ім. Г.С. Сковороди.

Малихін, О. (2009). Організація самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів : Теоретико-методологічний аспект. Видавничий дім. 307 с.

Олексюк, О., & Ткач, М. (2004). Педагогіка духовного потенціалу особистості: Сфера музичного мистецтва. Знання України.

Падалка, Г. (2019). Художньо-методична культура викладача мистецьких дисциплін: сутність, принципи саморозвитку. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (4). https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/163

Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України, Положення № №161. (1993) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0173-93#Text

Раструба, Т. В. (2020). Організація та проведення самостійної роботи студентів освітньо-професійної програми «Музичне мистецтво» [для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» галузі знань 02 «Культура і мистецтво»]. НДУ ім. М. Гоголя. http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/1994/1/метод.самост.робота%202019.pdf

Раструба, Т. В. (2022). Організація самостійної роботи магістрантів освітньо-професійної програми «Середня освіта (Музичне мистецтво)» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 014 Середня освіта за предметною спеціальністю 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. НДУ ім. М. Гоголя. http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2453/1/МАКЕТ_Раструба_Самост_робота_2022_1661314715.pdf

Рибалко, Л. (2013). Акмеологічний аспект змісту самостійної роботи студентів. Акмеологія в Україні: Теорія і практика: Зб. Наук . праць., 63–69.

Ростовський, О. (1997). Педагогіка музичного сприймання: навч.-метод. посібник, 234 с.

Тімашева, Т. (2012). Теоретичне обґрунтування критеріїв та показників сформованості творчої самостійності у майбутніх учителів музики. Молодь і ринок, 5(88), 127–131.

Цюряк, І. О.,& Федорченко, В. К., & Борисенко, Н. С. (2018). Рекомендації для самостійної роботи студентів мистецьких спеціальностей. ЖДУ ім. Івана Франка. http://eprints.zu.edu.ua/28551/1/НАВЧ-МЕТОД%20ПОС.%20ТЕСТИ%20ЦФБ.pdf

Чолишкіна, О. Г. (2018). Методичні рекомендації щодо забезпечення самостійної роботи студентів з дисципліни «Теорія систем та системний аналіз» (для освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр»). МАУП.

Шайдур, І. (2000). Психолого – педагогічні аспекти організації самостійної роботи студентів. Рідна школа, (3), 54–55.

Шимко, І. (2001). Проблеми організації самостійної роботи у вищій школ. Рідна школа, (8), 34–35.

Шишкіна, Н. О. (2003). Організація самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін у вищому навчальному педагогічному закладі [Неопубл. дис... канд. пед. наук]. Харківський державний педагогічний університет ім.Г.С.Сковороди.

Щолокова, О. (2017). Новітні підходи та технології у професійній підготовці вчителя мистецьких дисциплін. Innovative processes in education (с. 238–244). AMEET Sp. z o.o. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/27442/Shcholokova%20-%20Novitni%20pidkhody%20ta%20tekhnolohii.pdf?s

Published

19.04.2023

How to Cite

Rastruba, T. (2023). Organization of independent work in the training of future teachers of musical art: modern challenges and realities. Professional Art Education, 4(1), 41-51. https://doi.org/10.34142/27091805.2023.4.01.05