Musical-pedagogical legacy of Mykola Leontovych in the context of development of the contemporary Ukrainian education system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34142/27091805.2023.4.01.04

Keywords:

composer, educator, creativity, music education, folk song, choral singing

Abstract

The purpose of the article is to highlight the contribution of M. Leontovych to the establishment and development of the national music education system in Ukraine.

Methods & methodology. The research employs traditional historical and pedagogical methods, including analytical, comparative, retrospective, logical-systemic, chronological-structural, and comparative analysis of scientific-pedagogical literature, archival documents, educational materials, and the works and contributions of the educator M. Leontovych.

The research is based on a combination of methodological approaches, including systemic-activity, historical-pedagogical, systemic, phenomenological, hermeneutical, historiographical, and culturological approaches, as well as philosophical, terminological, and cognitive principles.

The scientific novelty of the article lies in the synthesis of M. Leontovych's musical-pedagogical legacy, the specification of his pedagogical principles and methods of music education for youth, as well as outlining the possibilities for integrating the composer's progressive experience into the contemporary practices of the new Ukrainian school.

Results. Theoretical and practical aspects of M. Leontovych's musical-pedagogical legacy have been revealed. It has been demonstrated that his pedagogical activities are inseparably linked to his compositional creativity and vocal-choral performance. The understanding of the significance of folk songs in the process of music education for young students as an inexhaustible source of wisdom and spiritual ideals of the Ukrainian people has been highlighted. It has been established that the composer's methodological contributions are grounded in folkloric material, ensuring the accessibility of involving a child in the world of music. The main pedagogical ideas of M. Leontovych have been identified and characterized: the sequence of teaching from elementary to complex; activation of students during the learning of songs; assimilation of theoretical material through practical tasks; fostering performance independence and developing a sense of rhythm as the foundation for shaping musical abilities; integration of music with other art forms and subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Oksana Vasilyeva, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

    Candidate of pedagogical sciences, associate professor of the department of musical art 

    Kharkiv, Ukraine

  • Ivan Martynenko, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

    Candidate of pedagogical sciences, associate professor of the department of musical art 

    Kharkiv, Ukraine

References

Архімович, Л., Гордійчук М. (1992). М. Лисенко. Життя і творчість. (3-тє вид.). Музична Україна.

Горбенко, С. С. (1999). Дитяче хорове виховання в Україні:[навч. метод. посіб. для вчителів шк. різ. типу, студ. та викл. вищ. мистец. навч. закл.]. К.: Ін-т змісту методів навчання.

Гордійчук, М. (1974). Микола Леонтович (2-ге вид.). Музична Україна. http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002125

Дяченко, В.П. (1985). М. Леонтович (4-те вид.). Музична Україна, 134 с.

Іванова, Л. (1982). Педагогічні ідеї М. Леонтовича. Музика в школі: Збірка статей., (8), 137.

Коваль, О.В. (2017). Педагогіка музичного мистецтва ХХІ століття: уроки М.Д. Леонтовича. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, 14(22 (2)), 195–200. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18902

Кузь, В.Г., Руденко, Ю.Д. & Сергійчук, З.О. (1993). Основи національного виховання: Концептуальні положення (В.Г.Кузь, Ред.). Центр «Київ».

Леонтович, М. Д. (1989). Практичний курс навчання співу у середніх школах України (з педагогічної спадщини композитора). Музична Україна. 134 с. https://www.libex.ru/detail/book419199.html

Михайличенко, О. В. (2007). Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні (ретроспективно- теоретичний аспект): монографія. «Козацький вал». 356 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Mykhailychenko_Oleh/Muzyko-estetychne_vykhovannia_ditei_ta_molodi_v_Ukraini.pdf

Пшемінська, Л. О. (2019). Організація освітнього процесу та особливості професійної підготовки вчителів у Тульчинському єпархіальному жіночому училищі (1864–1918 рр.). Історико-педагогічний альманах, (1), 47–56. https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2019.184958

Ростовський, О. (2004). Педагогічні ідеї М. Леонтовича у контексті розвитку європейської музичної педагогіки. Збірник статей, 154.

Сенета, Т.В. (2017). Роль творчості М.Д. Леонтовича у становлення української культури ХХ століття. Молодий вчений, 4.2(44.2), 74–77. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/4.2/16.pdf

Урчик, О. Ю. (2018). Музична освіта як соціокультурний феномен діяльності В. Верховинця, П. Козицького, Ф. Колесси, М. Леонтовича, К. Стеценка. Педагогічна освіта: теорія і практика, (24(2)), 192–197.

Черкасов, В.Ф. (2014). Теорія і методика музичної освіти. Навчальний посібник. РВВ КДПУ імені В. Винниченка, 472 с. https://bohdan-books.com/userfiles/file/books/lib_file_197604469.pdf

Published

19.04.2023

How to Cite

Vasilyeva, O., & Martynenko, I. (2023). Musical-pedagogical legacy of Mykola Leontovych in the context of development of the contemporary Ukrainian education system . Professional Art Education, 4(1), 32-40. https://doi.org/10.34142/27091805.2023.4.01.04