Sociocultural processes of transformation modern music education in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.34142/27091805.2021.2.02.03Keywords:
Professional musical art of European type, musical education, moral and aesthetic influenceAbstract
The purpose of the article is to transformational processes in modern music education in Ukraine. Author certain that ideological basis of professional musical art of European type is understanding of music as facilities of moral education, on the basis of comprehension what musical education was formed.
Methods & methodology. The article has a set of methods typical for historical and pedagogical studies: historical, semiotic, contextual, typological.
Results. It is well-proven that the system of the educational and sociocultural establishments called to provide functioning of musical culture in modern Ukraine was folded on the basis of aesthetics of academic musical art. Transformation processes are educed in the areas of musical formation of Ukraine, conditioned by social and cultural changes. Consequently, transformations in musical formation industry of Ukraine are predefined by social and cultural processes as calls to ideological foundation of academic musical art. Social changes cause transformations of different levels, which cannot be clearly estimated by contemporaries. Thus, cultivation of new musical specializations can be examined, from the one side, as a way of academic of certain unacademic directions; and from the other side, as deacademic beginning of musical education. The questions raise about the discrepancy between the content of academic music education and the realities of modern representative practice, point about the need to modernize the content components in order to increase the competitiveness of the graduate - a professional musician of the educational system.
Conclusions. The system level transformations cannot be perceived simply. In this context consciously influence and regulate transformation processes are possible in condition of formulation the weighted long-term cultural politics by government, and consequently understanding of place and role of musical art in Ukrainian society.
Downloads
References
Баренбойм, Л. (1957). Антон Григорьевич Рубинштейн. Жизнь, артистический путь, творчество, музыкально-общественная деятельность.: Т. 1. 1829-1867. Гос. муз. изд-во.
Баренбойм, Л. (1976). Музыкальное образование (Т. 3). Сов. энциклопедия.
Грубер, Р. (1960). Всеобщая история музыки. Музыка. https://file.11klasov.net/10564-vseobschaja-istorija-muzyki-ch-1-gruber-ri.html
Гуревич, Е. (1991). Музыкальное воспитание и образование на немецких землях от Средневековья к ХХІ столетию. Музыка.
Девятова, О. (2007). Судьба современной российской академической музыки. Известия Уральского государственного университета (49-те вид., с. 257–268).
Козеняшев, Є. (2011). Музичне виховання в стародавньому світі. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 1(1), 180–183. http://www.visnik.org.ua/pdf/v2011-01-43-kozenyashev.pdf
Культурология. ХХ век. (1997). Универсальная книга. https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/Dict_Index.php
Ливанова, Т. (1986). История западноевропейской музыки до 1789 г. Музыка. http://yanko.lib.ru/books/music/livanova_history_of_euro-music_till_1789-1=a.htm
Лихачев, Д. (1971). Поэтика древнерусской литературы. Художественная литература. http://surl.li/jzyrl
Лосєв, О. (Ред.). (1974). Музична естетика античного світу. Музична Україна. http://surl.li/jzyrp
Мартынов, В. (1997). Мировая художественная культура. НТООО «Тетра Системс». http://surl.li/jzyrw
Околович, І., & Кутняк, І. (2021). Сучасні концепції музичного виховання в художньо-освітньому просторі. Молодий вчений, 8 (96), 52-55. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-11
Ольга Гриб (2018). Тенденції розвитку сучасної музично-педагогічної освіти. Молодь і ринок, №2 (157) https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.126961
Рубинштейн, А. (1983). Литературное наследие (Л. Баренбойм, Ред.). Музыка
Тарарак, Н. Г. (2016). Формування поняття Ціннісні орієнтації студентів ВНЗ мистецького профілю (кінець XX–XXI ст.). Теорія та методика навчання та виховання, (40), 92-104.
Шестакова, В. (Ред.). (1971). Музыкальная эстетика стран Востока. Музыка.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Yurii Loshkov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.